The big Apple gigantisch, druk en gigantisch indrukwekkend!

15 september 2022 - New York City, Verenigde Staten

We zitten sinds gisteren in New York !

Maar eerst nog even terug naar eergisteren, weer zóveel gedaan de laatste 2 dagen. Eergisteren in Washington, op advies van onze buurtjes op de camping, de National Archives bezocht. In dit prachtige gebouw liggen alle originele documenten die aan de grondslag liggen van de oprichting van Amerika en zijn onafhankelijkheid van Engeland. Dus de o.a. De Declaration of Independence en the Bill of Rights. Het was onwaarschijnlijk rustig dus we konden, na de ons inmiddels bekende security controles (waarbij Marcel altijd weer z’n riem moet afdoen), direct door. Geweldige tentoonstelling met, behalve die documenten, heel veel info over de Amerikaanse geschiedenis.

Daarna het Capitool bestormen, nou ja eigenlijk “gewoon” meedoen aan een tour met gids.

26277BE3-4023-44AA-B7D8-62131C441AC9

Een ietwat aan de zware kant zijnde donkere man wist ons alles te vertellen over dit gebouw waarin het Amerikaanse congres zetelt (nog de kamers van Nancy Pelosi de voorzitster gezien) en de 99 beelden (“ we are missing one from Virginia” aldus onze gids) van belangrijke personen uit de geschiedenis van de USA.  Wat is het toch geweldig om in zo’n gebouw dat je alleen kent van de tv rond te lopen. Prachtige koepel trouwens! Library of congres bleek dicht dus dan, tegen wil en dank van Mars, tóch maar de National art gallery bezocht. En ja, ik vond hem wél geweldig!

Gisteren bijna 4 uur rijden naar New York. Camper op de camping gezet, wat een waanzinnige locatie, mét net om de hoek van onze camper, uitzicht op het Vrijheidsbeeld (weliswaar in de verte maar toch) en toen door naar de trein Manhattan in. Eerst fietsen in Central Park. Idioot groot en mooi. Een groene oase van redelijke rust die hard nodig is in deze hectische stad. Daarna door naar het Rockefeller gebouw van waaraf je écht het állermooiste uitzicht over deze metropool hebt. Met het mooie heldere weer dat wij hebben is dit echt iets dat je bij de eerste aanblik stil doet worden. Je gelooft je ogen bijna niet..die skyline is werkelijk geweldig!

6FC30E19-3868-496A-9CF8-6B71FD8FDA63E16E67FB-7674-4DDF-8F2F-3808C17261D9

Daarna een Sunset cruise gedaan en (ik weet het het wordt eentonig) maar ook die was ongelofelijk indrukwekkend. Het Vrijheidsbeeld uitgelicht op haar allermooist en de hele verlichte skyline van New York tegen eerst de ondergaande zon en toen het donkerblauwe avondlicht. Ik denk dat Mars en ik wel een paar honderd foto’s hebben geschoten.

287027BD-4875-481A-BABA-2C1BF2A250501EEB2C71-710C-4CB0-98E2-5F66AC7392A89851FAA4-4415-486D-89E4-16CC3A627E90

Vandaag eerst 9/11 museum bezocht, om stil én een beetje droevig van te worden. De sfeer is zo beladen daar, maar toch ook wel weer mooi om daar te mogen lopen.

85621671-B34B-4AB9-997A-1451FBB9DCAE
De totaal verwoeste ladderwagen van één van de brandweerkorpsen waarvan veel brandweerlieden zijn omgekomen.

DE13A219-EAE9-4EB6-B315-BFBBEE2FA3AE
heel triest allerlei “ missing” briefjes door mensen destijds opgehangen op zoek naar hun geliefden of familieleden. Dat grijpt je écht aan! Ook zoveel jaar na dato!

ACB52CB8-2D61-4AE0-91D5-E11988BEEBDE
ijzeren balken afkomstig van het punt van inslag bij de noordelijke toren.

Daarna Liberty Island en Ellis Island bezocht per boot. Het immigration museum bezocht waar veel voorouders van de huidige Amerikanen ooit aan wal kwamen en na uitgebreide medische keuringen en soms ondervragingen wel óf niet Amerika in mochten. Dan lijkt Ter Apel toch ineens niet meer zo erg als je ziet waar die mensen (waaronder veel kinderen ) allemaal  doorheen moesten.

3DE8F054-15D7-4E6B-8824-EDF5BAF6CF7CDe registratiehal op Ellis Island

Net nog even uit eten geweest en nu behoorlijk moe maar voldaan.

1. Chris en Lydia:
    15 september 2022
    Mooie foto's en leuke verhalen en bedankt voor het delen ervan. Geniet ervan en dikke knuffel van ons
  2. Marcel:
    19 september 2022
    Ha Snelders
    Top reis deze weer van de ene belevenis naar de andere amazing
    Groetjes Sas en mars
  3. Alex:
    15 september 2022
    Indrukwekkend de plaatsen die jullie bezocht hebben en mooie foto’s vooral het 9/11 museum , natuurlijk hebben we dat op tv gezien maar om daar dan rond te lopen dat komt dan wel even binnen denk ik .het capitool een stuk oude en nieuwe geschiedenis nogmaals indrukwekkend, geniet er van en graag tot het volgend verhaal. Groetjes Ronny en alex
  4. Sandra:
    15 september 2022
    Smullen weer van jullie reisverslagen 😊
  5. Chris en Lydia:
    20 september 2022
    Gave foto's en leuke verhalen geniet ervan. Bevalt het de extra slide out in de camper?
  6. Marcel:
    20 september 2022
    Hoi hoi top camper je kan merken ander segment
    Groetjes van uit Amerika 🇺🇸 nog