Vandaag bij Joe (Biden) aangekomen

12 september 2022 - College Park, Maryland, Verenigde Staten

Allereerst dank voor jullie leuke reacties, top,

Het was weer een lange en leuke dag, wat een indrukken! Gisteren het Gettysburg Civil war museum bezocht en het prachtige diorama (soort gigantisch schilderij rondom met licht- en geluidseffecten) over de driedaagse veldslag die zich in 1863 hier heeft afgespeeld. Hoewel wij als Nederlanders er niet zoveel van weten (behalve als je Marcel heet en je daarin verdiept hebt) is het toch pretty impressive. De daarop volgende auto toer langs alle slagvelden met de enorme hoeveelheden gedenktekens en bijpassende audio toer app geven toch wel een beeld dat je terug in de tijd voert en waar je bijna de kanonnen en geweren kunt horen. Duizenden, veelal jonge, mannen hebben hier het leven gelaten en die sfeer komt goed door. De échte kanonnen uit die tijd zijn trouwens ook met tientallen langs de weg te vinden.

IMG-8288IMG-8294

Vandaag een korte reis van anderhalf uur naar Washington DC. Direct na aankomst in de bus en daarna de metro gestapt op weg naar het centrum, toch nog wel een reis van ruim een uur. Vrijwel alle musea zijn hier gratis, dus eerst maar eens naar het grootste natuurhistorisch museum ter wereld, het Smithsonian museum of natural history. Hoewel Marcel fijntjes wist uit te duiden “dat het vooral niét het museum van de film Night at the museum was” deed het mij daar wél sterk aan denken. Prachtige collectie opgezette dieren en fossielen en nog veel ander moois gezien. Na een uurtje of twee was Mars (niet écht into museums) het zat. Dus een wandeling gedaan langs bijna alle highlights, waaronder het Lincoln memorial

IMG_2793

met Abraham Lincoln op z’n stoeltje (zoals Mars het enorme beeld placht te noemen) en uiteraard The White House. Helemaal leuk als je dat ineens voor je neus ziet! Mr. Biden niet gezien helaas. Marcel knoopte wel een gesprekje aan met een van de veiligheidsmensen en vertelde hem dat ónze premier in een “little tower” woont en op z’n “Bike” naar het werk gaat. De goede man keek alsof wij van de planeet Mars kwamen.

IMG-8301IMG_2791IMG_2794

Nu moe maar voldaan aan een biertje op de camping. Morgen gaan wij het Capitol bestormen!

1. Richard en Marion:
    12 september 2022
    Marcel de wandelende encyclopedie weet weer overal wat van. Jammer dat Joe zich niet even heeft laten zien. Een praatje had hij toch op z'n minst met jullie kunnen maken naar al die moeite. We kijken uit naar alle volgende belevenissen.
  2. Alex:
    12 september 2022
    Wat een historische plekken heb je nu al gezien , dat zijn plekken die je anders alleen in een documentaire te zien en horen krijgt net zoals dat gettysburg waar inderdaad boeren jongens van 14 -15 jaar op 100 meter en minder van elkaar afstonden om afgeslacht te worden, imponerend.
    Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat Joe wel naar je gezwaaid heeft maar dat jullie net met je rug naar het witte huis stonden, jammer hoor.op naar het capitool ook al zo’n historische plek in de geschiedenis.
    Heel veel plezier
  3. Ronny:
    12 september 2022
    Jammer dat Joe er niet was, maar ja er was heel wat meer te zien, wat leuk wij beleven het avontuur mee met jullie.