Soms voel je je hier bijna een beetje schuldig.

23 augustus 2016 - Candidasa, Indonesië

Gisteren reisdag gehad van Ubud naar Candidasa. Een museum bezocht waar het koloniale verleden van Nederlands indie werd belicht. Tja, niet echt iets om trots op te zijn. Als je de oude Nederlandse krant uit 1908 leest druipt de degenererende toon van onze landgenoten naar de Indonesiers ervan af. Daarna de Vleermuistempel bezocht, waar vooral deze maand veel crematie rituelen plaatsvinden.  Heel indrukwekkend en ja San ook hier moesten "de rokjes" weer aan (-: Omdat de Balinese bevolking vaak  niet direct genoeg geld heeft voor de crematie, wordt een overledene soms wel een of twee jaar onder de grond gestopt en dan opgegraven om vervolgens gecremeerd te worden. Onze taxi-chauffeur zat dit alsof het de normaalste zaak van de wereld is te vertellen (en hier in Bali is het dat ook) Zal wel ontzettend meuren.. De crematie is een imposant gebeuren met enorme beelden en meters hoge torens, onderweg van de week nog gezien, helaas alleen vanuit de taxi kunnen fotograferen. Vervolgens wordt de as o.a. bij de Vleermuistempel met veel ceremonieel uitgestrooid in zee. Ook nog een traditioneel Balinees dorp bezocht, uiteraard probeert men ook daar je het een en ander te verkopen maar op zich een interessante rondleiding gehad. Daarna gearriveerd in onze super-de-luxe villa, met personeel.

Een dame komt elke ochtend ons ontbijt ter plekke klaarmaken en alles schoonhouden en we hebben daarnaast een tuinman hier rondlopen, voelt soms bijna ongemakkelijk. Niks mogen wij zelf doen, Marcel wou even helpen het ontbijt op tafel zetten, maar dat was absoluut niet de bedoeling! de echtgenoot van onze kokkin/huishoudster verzorgd desgewenst de uitjes. Vandaag met een priveboot naar de Blue Lagoon en daar gesnorkeld, iets waar ik van tevoren dacht "niks voor mij" (Marcel en de heren hadden al meerdere keren gesnorkeld ik niet) maar dat superleuk bleek te zijn! Prachtige vissen , net een aquarium, wel jammer dat een groot deel van het koraal kapot is langs de Balinese kust, maar morgen gaan wij een eilandje in de buurt waar het mogelijk nog mooier is en vis eten aan t strand. Wel weer op tijd eruit, maar dan heb je ook wat!

Trouwens opvallend hoe weinig toeristen hier zijn, restaurantjes bijna allemaal heel leeg, mensen proberen je wanhopig taxi diensten of boottochten aan te bieden. We hebben nu een goede "kaptein" waar wij waarschijnlijk iets te veel aan betalen maar die betrouwbaar is en goede apparatuur heeft en een tientje pp voor het snorkelen is niet veel geld.

1. Chris en Lydia:
    23 augustus 2016
    Leuke verhalen en mooie foto,'s en video. Volgens mij hebben de jongens wel een gave raftocht gehad. Geniet ervan in jullie nieuwe residence en met het snorkelen. Over een paar weken is het weer gedaan met de rust en mogen jullie weer aan de spelletjesavond (ont) stressen.
  2. Sandra:
    24 augustus 2016
    Ja, je wordt met je neus op de feiten gedrukt hoe goed wij het hier hebben. En ook niet onbelangrijk: je aanpassen aan de lokale gebruiken en tradities. Dus Marcel, niet meer helpen bij het ontbijt maar je lekker laten vertroetelen.

En uiteindelijk relativeert het weer hoe het hier allemaal gaat. Ik hoop dat jullie met een paar levenslessen weer terugkeren naar je eigen stekkie, dan ben je weer zoveel rijker.

Groetjes en dikke knuffel van ons!
  3. Pa & Ma:
    24 augustus 2016
    Jullie worden wel in de watten gelegd. Aan de ene kant geniet daar van, maar denk er aan in Nederland moet je aan de bak. Dan moet je weer. Dan is het luie leventje gédaan. Veel plezier
  4. Alex:
    25 augustus 2016
    Snorkelen in een prachtige nog schone zee dat is het mooiste wat er is , ik heb dit ook in Egypte mogen ervaren, al die kleuren en het koraal schitterend. En ja dat koloniale verleden dat werd toen indie tijd als normaal gezien in deze tijd is dat nu mensonterend, eigenlijk is er niet veel veranderd want je kan je nu als een koning laten verwennen als er maar een vergoeding tegenover staat en die mensen doen het nog graag ook. Het lijken mij zeer zachtaardige mensen en wat een cultuur , prachtig, ik denk dat het weer moet wennen als je weer terug bent. Je verhalen heel leuk om te lezen net of je erbij bent. Ga door met genieten en doe de jongens de groeten.